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4. Action judiciaire en vue de la révocation du "conseiller spécial" Robert S. Mueller comme chef d’enquête sur l’interférence de la Russie dans l’élection présidentielle de 2016.

La presse n’a pas cessé, depuis plusieurs mois, de faire valoir que des conseillers ou des proches du président Donald Trump lui avaient suggéré de révoquer le "conseiller spécial" Robert S. Mueller. Ce qui est formellement possible sous certaines conditions mais qui, politiquement, fait penser au Saturday Night Massacre de Richard Nixon lors du Watergate.

Comme de bien entendu, c’est donc plutôt une organisation politique proche du parti républicain, Freedom Watch , qui a conçu d’engager une action judiciaire devant une cour fédérale à Washington afin d’obtenir cette révocation par décision judiciaire. Introduite le 27 novembre 2017 et quelque peu passée inaperçue, cette action (Complaint for Writ of Mandamus and Injunctive Relief) est techniquement astucieuse puisqu’elle entend contraindre deux services du FBI (l’Office of Professional Responsability (OPR) et l’Inspector General (IR)) à enquêter sur des fuites provenant supposément de l’équipe du conseiller spécial Robert S. Mueller ainsi que sur les « conflits d’intérêts manifestes » des membres de l’équipe. La plainte n’est d’ailleurs pas dirigée contre Robert S. Mueller mais contre l’Attorney General Jeff Sessions, le directeur du FBI Christopher Wray, le directeur de l’OPR et l’IG. La plainte ne précise pas moins que le fait de divulguer des informations relatives aux délibérations d’un grand jury étant une infraction grave, le conseiller spécial Robert S. Mueller devrait être démis de ses fonctions si les enquêtes demandées établissaient la responsabilité de son équipe dans les fuites contestées.

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3. Plaider-coupable de Michael Flynn, 1er décembre 2017.

Ancien conseiller à la sécurité nationale du président Trump, et acteur éminent de sa campagne électorale, Michael Flynn, a plaidé coupable d’avoir menti au FBI sur ses contacts avec l’ambassadeur de la Russie aux Etats-Unis pendant la période de transition entre l’élection de Donald Trump (début novembre 2016) et son entrée en fonctions (fin janvier 2017), des échanges ayant porté sur des sanctions que l’administration Obama venait d’imposer à la Russie pour interférence dans l’élection américaine. Ce plaider-coupable est assorti d’une clause par laquelle Michael Flynn s’engage à coopérer à l’enquête du "conseiller spécial" (enquêteur-procureur) Robert S. Mueller relative à l’ingérence de la Russie dans l’élection présidentielle américaine de 2016. La longueur de cette clause (point 8, p. 5 et 6) est frappante : elle suggère que les chefs d’enquête de Robert S. Mueller sont plus nombreux que ce que la presse sait pour l’instant.

Le plaider-coupable de Michael Flynn est légalement daté du 1er décembre 2017 puisque c’est la date de l’audience devant la cour fédérale (Washington, DC) au cours de laquelle ce plaider-coupable a été exprimé oralement et homologué par un juge fédéral, le juge Rudolph Contreras. Ce dernier disposait de deux documents, tous deux datés du 30 novembre 2017 (autrement dit la veille de l’audience) : 1. L’acte d’accusation du "conseiller spécial" Robert S. Mueller (document 1 ci-après) ; 2. L’accord écrit de plaider-coupable (document 2 ci-après). Ce délai extrêmement court entre la date de l’accord écrit et la date de son homologation judiciaire signifie nécessairement que l’accord avait été trouvé bien plus tôt entre le "conseiller spécial" et Michael Flynn. D’ailleurs, cet accord avait été subodoré lorsque, le 24 novembre 2017, les avocats de Michael Flynn ont informé ceux de Donald Trump de leur décision de ne plus partager "confraternellement" des informations sur les questions posées aux uns et aux autres par les enquêteurs.

Document 1

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Document 2

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2. Résolution déposée le 15 novembre 2017 à la Chambre des représentants par Steve Cohen (Tennessee) - Luis Gutierrez (Illinois) - Al Green (Texas) - Marcia Fudge (Ohio) - Adriano Espaillat (New York) - John Yarmuth (Kentucky) : 5 chefs d’accusation.

Sommaire des chefs de mise en accusation :

Article I – Obstruction of Justice

Donald J. Trump, in violation of his constitutional oath and obligations, has engaged personally, and through his subordinates and agents, in a course of conduct designed to delay and impede an investigation and to conceal information sought by the Federal Bureau of Investigation in the course of its investigation into Russian interference with the 2016 United States presidential election, including any possible collusion between Russia and Donald J. Trump.

• National Security Advisor Michael Flynn misled Vice President Pence about his discussions with the Russian Ambassador to the United States. • Donald J. Trump demanded F.B.I. Director James Comey’s loyalty, and asked Comey to let Flynn go.

• Donald J. Trump fired F.B.I. Director James Comey while the F.B.I. was investigating Russian interference with the 2016 presidential election including possible collusion with the Trump campaign.

• Donald J. Trump admitted in a television interview that he had the Russia investigation on his mind when he fired F.B.I. Director Comey.

• Donald J. Trump told the Russian Foreign Minister and Russian Ambassador to the United States, “I just fired the head of the F.B.I. He was crazy, a real nut job . . . I faced great pressure because of Russia. That’s taken off.”

• Donald J. Trump personally dictated a misleading statement for his son and former Trump campaign operative Donald Trump, Jr. to use to explain Trump Jr.’s meeting with a Russian attorney who had invited Trump Jr. to meet in order to give him damaging information about Hillary Clinton as part of the Russian government’s efforts to help his father’s campaign.

Article II – Violation of Article I, Section 9 of the U.S. Constitution – Foreign Emoluments

“No Title of Nobility shall be granted by the United States : And no Person holding any Office for Profit or Trust under them, shall, without the Consent of the Congress, accept any present, Emolument, Office, or Title, of any kind whatever, from any King, Prince, or foreign State.” -Article I, Section 9

Donald J. Trump has accepted, without the consent of Congress, emoluments from foreign states.

• Donald J. Trump refused to divest or place his assets into a blind trust.

• Donald J. Trump refused to release his tax returns.

• Donald J. Trump’s attorney has acknowledged his businesses receive funds from foreign governments

• Donald J. Trump owns 77 percent of Trump International Hotel in Washington, D.C., owns the Trump Tower in New York City, and owns the Trump World Tower in New York City. Foreign payments received by Trump owned businesses, so far, include :

o An event estimated to cost $40,000 - $60,000 held by the Embassy of Kuwait at the Trump International Hotel.

o $270,000 in payments from the Kingdom of Saudi Arabia for rooms, catering and parking as part of a lobbying effort at the Trump International Hotel.

o $30,000 from groups promoting Turkish American relations as part of a convention at the Trump International Hotel.

o Rents from tenants at Trump Tower owned by foreign states including the Industrial and Commercial Bank of China and the Abu Dhabi Tourism and Culture Authority.

Article III – Violation of Article II, Section 1 of the U.S. Constitution – Domestic Emoluments

“The President shall, at stated Times, receive for his Services, a Compensation, which shall neither be increased nor diminished during the Period for which he shall have been elected, and he shall not receive within that Period any other Emolument from the United States, or any of them.”
- Article II, Section 1

Donald J. Trump has accepted emoluments from the United States other than this presidential salary.

• Donald J. Trump refused to divest or place his assets into a blind trust.

• Donald J. Trump refused to release his tax returns.

• Donald J. Trump has caused the U.S. government to spend money at businesses in which Donald

J. Trump has an ownership interest including : o $73,000 by the Secret Service for golf carts o $1,092 by the National Security Council for lodging at Mar-a-Lago

• As of September 25, 2017, Donald J. Trump had visited at least one Trump-branded property on 85 days of his presidency, as compared to 164 days in which had not.

Article IV – Undermining the Independence of the Federal Judiciary and the Rule of Law

Donald J. Trump, in violation of his constitutional oath and obligations, has engaged in a pattern of conduct designed to undermine the authority of the federal judiciary to carry out its constitutional responsibilities including :

• Calling a U.S. District Court judge a “so-called judge.” • Pardoning former Sheriff Joe Arpaio for criminal contempt of court.

Article V - Undermining Freedom of the Press

Donald J. Trump, in violation of his constitutional oath and obligations, has engaged in a pattern of conduct designed to undermine the freedom of the press guaranteed by the First Amendment to the United States Constitution, including :

• Repeatedly calling press organizations “fake news.”

• Circulating a video of himself violently wrestling a man covered by the CNN logo.

• Personally attacking members of the press including a tweet that then-Fox News anchor Megyn Kelly had, “blood coming out of her whatever,” and a tweet that MSNBC anchor Mika Brzezinsk, “was badly bleeding from a face-lift.”

Texte intégral de la résolution :

Résolution déposée le 15 novembre 2017 à la Chambre des représentants by Anonymous LI4EJDveZ5 on Scribd

1. Résolution déposée le 12 juillet 2017 à la Chambre des représentants par Brad Sherman (Californie) : un seul chef de mise en accusation

FINAL Article of Impeachment_Brad Sherman by Anonymous LI4EJDveZ5 on Scribd

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